MEMILIH PEKERJAAN DAN PTPTN

Entry kalini, Zizie tujukan kepada para penganggur yang menanam anggur dengan jayanya, lebih-lebih lagi fresh graduate. It just my experiences and my personal opinions of job hunting dan bayar PTPTN.

Well, it started when Zizie tengah bersembang dengan sorang kakak ni pasal anak dia which is one of my junior semasa di universiti. Dia pernah bekerja di tempat kerja kitorang sebagai clerk dan berhenti after two months sebab nak cari kerja yang lebih sesuai dengan taraf pendidikannya. Okay, suit him sebab memang kerja tu tak sesuai dengan taraf pendidikannya. Masa dia berhenti, kakak tu tanya pendapat Zizie tentang hal tu.


Pada pendapat Zizie, dia boleh je teruskan bekerja kat situ dan dalam masa yang sama cari pekerjaan yang dia inginkan. Zizie tahu betapa sukarnya nak mencari pekerjaan dalam industri pembuatan especially you are with zero experiences. Sekurang-kurangnya, while job hunting, dia still dapat monthly income. Dan sekarang dia still job hunting without any income based on what the kakak told me.

Untuk Zizie sampai ke tahap Zizie sekarang bukanlah mudah. I cannot resist when people claimed you need a cable to get a job. Mostly, that's what happened. Unless, korang mempunyai result yang gempak. Masa mula-mula habis belajar dan dengan result yang boleh la~, tak mudah nak dapat kerja. Masa tu memang down gila la (baca sini). Bagi korang yang mengalami masalah macam Zizie at the first stage, take my advice; jangan memilih jawatan di dalam industri yang korang inginkan. Zizie started with supervisor dalam industri pembuatan and I gained experiences. The main point here is GET THE EXPERIENCES. Korang kena faham ye market sekarang nakkan pekerja berumur 20-an dengan pengalaman 30-an. Yes. It is bulls***. Tapi kita ni timun dan dorang durian.

0 Response to "MEMILIH PEKERJAAN DAN PTPTN"

Posting Komentar

close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==